HAC چیست؟

HAC که برگرفته از کلمات Hill-start Assist Control است، زمانی که خودرو در یک سراشیبی متوقف است و قصد حرکت به سمت بالا را دارد فعال شده و خودرو را تا شروع حرکت به جلو به صورت خودکار متوقف نگه می دارد.

عملکرد HAC

در زمان ترافیک یا پشت چراغ قرمز و حالتی که مسیر دارای شیب مثبت (سربالایی) بوده، بی تردید یکی از سخت ترین حرکات آغاز حرکت است. در زمان شروع حرکت، حین آزاد کردن پدال ترمز تا فشردن پدال گاز، خودرو به دلیل شیب تمایل به حرکت به سمت پایین شیب را دارد. این حرکت به عقب ممکن است باعث برخورد خودرو با خودرویی دیگر یا عابر در حال گذر پشتی شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید در کوتاه ترین زمان ترمز را رها و گاز را فشار دهیم و نیز در خودرو های دنده دستی کلاچ را نیز رها کنیم. این عمل نیاز به تسلط کافی دارد. همچنین این شرایط به دلیل فشار زیاد به سیستم کلاچ فرسودگی زود رس دیسک و صفحه را در پی دارد. ضمنا در صورت مهارت و تجربه ناکافی راننده ممکن است خودرو خاموش شده یا رو به عقب حرکت کند. در مسیرهای کوهستانی یا خارج از محدوده شهری ممکن است فشار بیش از حد به گاز سبب بکسوات و گیر کردن خودرو شود.

بدون وجود سیستم HAC، اولین راه حل‌ پیشنهادی به راننده ها استفاده از ترمز دستی است. کافی است در زمان آغاز حرکت ترمز دستی خودرو را ‌کشیده و به صورت معمول شروع به حرکت ‌کنند. زمانی که خودرو آماده حرکت رو به جلو بود ترمز دستی را آزاد نمایند.

همانطور که می دانیم تمامی سیستم های الکترونیکی داخل خودرو برای کمک به راننده و حفظ جان سرنشینان طراحی شده است. سیستم HAC نیز از این مجموعه جدا نبوده و به کمک راننده در حل این مشکل آمده است. عملکرد این سیستم مانند استفاده از ترمز دستی است با این تفاوت که HAC به طور اتوماتیک از ترمز عادی استفاده می‌کند.

زمانی که راننده در سربالایی توقف کرده و تصمیم به حرکت دارد، جهت فشار دادن پدال گاز پا را از پدال ترمز بر‌ می‌ دارد. با آنکه دیگر فشاری بر پدال ترمز نیست، ترمز همچنان درگیر می‌ماند. سیستم HAC تنها در سربالایی ها کاربرد دارد. به همین علت خودرو لازم است شیب و جهت آن را تشخیص دهد. به همین علت از سنسوری جهت تشخیص میزان شیب مسیر استفاده شده، که اطلاعات خود را به ECU خودرو جهت پالایش ارسال می کند. البته از اطلاعات این سنسور جهت فعال شدن سیستم هایی دیگر مانند کیسه ایمنی هوا و کمربند های ایمنی پیش کشنده نیز استفاده می گردد.

زمانی که شیب از حد تعیین شده ای که برای کامپیوتر خودرو مشخص شده بیشتر شود، HAC فعال می گردد. تا زمانی که راننده ترمز را می فشارد، سیستم HAC هیچ نقشی ندارد اما به محض اینکه پای راننده از ترمز برداشته شد سیستم کار پای راننده را انجام می دهد و ترمز را درگیر نگاه می‌دارد.

سیستم HAC جهت رها کردن ترمز، به صورت های مختلفی عمل می کند. در نسل های اولیه سیستم به گونه‌ ای بود که حدود پنج ثانیه به راننده مهلت می داد و پس از آن ترمز را رها می کرد. پس از آن در خودروهایی که مجهز به گیربکس دستی بودند با کمک از مکانیزم های مکانیکی متناسب با وضعیت پدال گاز و کلاچ، ترمزها آزاد می شدند. در نسل جدید و با پیشرفت سنسور های الکترونیکی و کامپیوتر خودرو این سیستم‌ کاملا هوشمند و الکترونیکی عمل می کند.

ابتدا ECU خودرو با پالایش اطلاعات دریافتی ار سنسور شیب، میزان شیب جاده را محاسبه می کند. همچنین میزان جرم خودرو را با اطلاعات دریافتی از سنسور وزن اندازه می‌گیرد. در این زمان ECU میزان گشتاور مورد نیاز حرکت را مشخص می نماید. سیستم HAC با توجه به اطلاعات دریافتی از سنسور گشتاور موتور، سنسور چرخش و حرکت چرخ، زمان رها شدن ترمز را تعیین می کند.

کامپیوتر خودرو تا زمانی که گشتاور موتور به میزانی که خود محاسبه کرده نرسد، ترمز را رها نمی کند. زمانی که گشتاور  با فشرده شدن گاز به مقدار دلخواه رسید، فشار ترمز‌ به صورت خودکار قطع می گردد. در صورتی که پس از آزاد شدن ترمز، به هر علتی ECU حرکت به عقب را تشخیص دهد، مجددا ترمز را درگیر و کلیه عملیات بالا را مجددا شروع می کند. سیستم HAC تمامی این محاسبات در کسری از ثانیه انجام می دهد که برای انسان قابل درک و حس نیست.
Scroll Up