چند توصیه مهم برای استفاده بهتر از تایر

چند توصیه مهم برای استفاده مطمئن و بهتر از تایر

چند توصیه مهم برای استفاده بهتر از تایر

به منظور افزایش طول عمر و نیز عملکرد بهتر لاستیک خودرو و پیشگیری از حوادث احتمالی که ممکن است موجب ایجاد نقص در لاستیک و حتی خودروی شما گردد، لطفاً به نکات فنی زیر توجه فرمایید:

کنترل فشار باد تایر:

کم بادی بزرگترین دشمن لاستیک محسوب می شود، چون باعث زیاد شدن اصطکاک و به وجود آمدن گرمای اضافی و سایش نامنظم در لاستیک می شود و احتمال ترکیدگی لاستیک و ایجاد تصادف را افزایش میدهد. برخلاف لاستیک های نخی قدیمی، ممکن است لاستیک رادیال حتی نیمی از فشار باد خود را از دست بدهد اما در ظاهر تایر تفاوت محسوس ایجاد نشود. بعد از کنترل و تنظیم کردن فشار از نداشتن نشتی دوررینگ و ناحیه ولو مطمئن شده و درپوش ولو را ببندید.

کنترل ظاهری تایر:

ظاهر تایرهای مورد استفاده باید مرتباً به جهت حصول اطمینان از نداشتن عیوب و آسیب دیدگی ها کنترل شده و در صورت عمیق بودن آسیب فوراً تعویض گردند. آسیب ها ممکن است بریدگی یا برآمدگی در دیواره تایر باشد. در صورت مشاهده موارد مشکوک از متخصصین کار در مورد ادامه استفاده از تایر کمک بگیرید.

مشخصات روی تایر خودرو

عمق شیار:

تایرهای سوار‌ی باید حداقل 6/1mm عمق شیار داشته باشند(سرتاسر پیرامون رویه). حد مجازیا حداقل عمق اج لازم برای حرکت ایمن خودرو را می‌توان از برجستگی های موجود در کف شیار های تایر که به عنوان راهنما تعبیه شده‌اند ملاحظه نمود. برای پیدا کردن این علائم در حداقل شش نقطه در زیر شانه های دو طرف تایر علائمی هک شده که با تعقیب آنها می‌توان به علائم اصلی راهنمای عمق آج مجاز رسید. کنترل حداقل عمق شیار موردتوجه ادارات پلیس راه نیز میباشد زیرا رعایت کردن این امر موجب عملکرد بهتر ترمز و کاهش حوادث می‌شود.

اجزای مختلف تایر خودرو

تاریخ (سریال) تولید تایر:

پیدا کردن تاریخ تولید لاستیک ها بسیار آسان است. اگر به دقت قسمت دیواره لاستیک را نگاه کنید، در بیشتر آنها یک عدد ۴ مشاهده خواهید کرد. این عدد نمایانگر هفته و سال تولید است.( دو رقم اول از سمت چپ نشانه هفته و دو رقم بعدی نشانه سال میلادی است). تاریخ انقضای تایر بستگی به شرایط نگهداری آن دارد و به همین علت زمان دقیق برای آن ذکر نمی‌شود. ولی در صورت استفاده از تایرهای قدیمی تر که در معرض شرایط مخرب جوی( خواستا تابش آفتاب) و به ویژه تحت تاثیر ازون بوده‌اند، احتمال فرسودگی و در نتیجه ترکیدن تایر و به تبع آن خطر و حتی حوادث ناگوار وجود خواهد داشت.زیرا آمیزه های لاستیکی در چنین شرایطی به مرور زمان خاص خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند اجزای تایر را کنار هم نگه دارند.

اعداد روی تایر خودرو

صداهای غیرعادی تایرها در حرکت:

بخشی از صدای خودرو در زمان حرکت به عبور هوا از بین شیارهای بهم فشرده شده تایر بر روی سطح جاده مربوط بوده و امری طبیعی است. در صورت صدای غیر عادی از ناحیه لاستیک های خودرو این موارد را کنترل نمایید:

  • مطمئن شوید جهت حرکت لاستیک ها (در مورد لاستیک های جهت دار) رعایت شده باشد.
  • تایرها را از نظر باد کردگی غیر عادی در ناحیه رویه و به خصوص در ناحیه شانه تایرها که می تواند نشانه جدایی رویه آنها باشد کنترل نمایید. به دلیل خطر ترکیدن باید استفاده از چنین تایری متوقف گردد.

 

بازگشت

Scroll Up