چرا خودروسازان قطعه تولید نمی کنند؟؟

امروزه دیگر خودروسازان مثل گذشته خودشان را درگیر تامین و تولید قطعه نمی‌کنند و این قطعه سازان هستند که پس از عقد قرارداد وارد پروسه طراحی و تولید شده و بخش بزرگی از مسئولیت مهندسی فنی را بر عهده می گیرند.

البته خودروسازان نهایتاً خودشان سیستم کنترل کیفیت قطعات دارند. تا محصولشان با بهترین کیفیت به دست مشتری برسد. چون در انتها اگر قطعه اتومبیل پس از طی کردن مسافتی کوتاه خراب شود. هیچ کس توجهی به سازنده قطعه نخواهد داشت و این خودروساز است که زیر سوال خواهد رفت.

به همین دلیل دو محصول نامدار در دو کلاس لوکس و سوپر اسپرت راه برای تحلیل بیشتر در این زمینه انتخاب کردیم تا ببینیم مثلاً مرسدس بنز برای تولید s کلاس، با چند قطعه ساز قرار دارد و آنها چه  قطعه های از این ماشین را تامین می کنند؟ در کلاس سوپر اسپرت نیز، لامبورگینی اوراکان قرار دارد که از زمان خریداری بخشی از سهام آن توسط فولکس واگن یک خودروی
ایتالیایی – آلمانی به شمار می آید.

چرا خودروسازان قطعه تولید نمی کنند؟؟

تامین کنندگان قطعه برای مرسدس بنز s کلاس

نسل هشتم مرسدس بنزs کلاس، سیستم دید در شب مادون قرمز داشت که از آپشن های پرطرفدار بود و در زمان حضور در بازار کشور، واردات آن به دلیل در اختیار داشتن این سیستم برای مقاطعی ممنوع شد این تکنولوژی توسط شرکت روبرت بوش آلمان برای بنز تولید می شود. در هر ماشینی سیستم کولر بخاری(یا همان تهویه مطبوع) از موارد کلیدی و الزامات است که در برای بنز s کلاس این شرکت معروف behr است که ساختمان را برعهده دارد.

بخش مهم دیگر سامانه ترمز s کلاس به همراه سیستم ثبات و پایداری آن بوده شرکت کانتیننتال تامین کننده قطعات این بخش است.

قطعات کلیدی دیگر مثل منیفولد اگزوزتوسط شرکت tenneco، سرسیلندر از شرکت Elning klinger ، سیستم توربو به وسیله هانی ول، رادیاتور تولید valeo،  هیدرولیک فرمان و مشتقاتش از Dana،  بالشتک های هوا توسط  Alcoa، ساندروف از شرکت inalfa ، سقف پانوراما ساخته webasto،  سپر عقب و جلو از Dynamit noble، مجموعه تعلیق ( کمک فنر) بادی توسط ویبراکوستیک، لولا‌های در از Brose، کلید سیستم الکترونیکی ماشین ساخت کسمایرو… بسیاری موارد دیگر که مجموعه تامین کنندگان قطعات بنز s  کلاس را به حدود ۴۸ شرکت می رسانند.

یک کارخانه تولید خودرو مثل یک مهندس معمار است که خود نقشه ساختمان را مهیا کرده و از شرکت‌های مختلف مصالح را خریده (یعنی همان تامین‌کنندگان قطعات) نهایتا شروع به ساخت و ساز (مثل خط تولید خودرو) می‌کنند.

خط مونتاژ خودروسازان

تامین کنندگان قطعه برای لامبورگینی اوراکان

30 شرکت تامین قطعه برای اوراکان را به عهده دارند، که بخش های مهمی مثل اکسل ها کار شرکت  Wabco بلژیک، تایر ها از پیرلی ایتالیا، پدال های گاز و ترمز ساخته شرکت  Cimos اسلوونی، منیفولد موتور محصول Mahle از اشتوتگارت – آلمان، کالیبرهای ترمزساخته برمبو ایتالیا، رینگ ها از شرکت قدیمی و معروف رونال آلمان، سیستم جهت یاب ماهوارهای و سرگرمی ساخته شرکت آمریکایی هارمان، بلبرینگ چرخ ها از شرکت مطرح SKF، شیشه جلو از سوی شرکت گاردین آمریکا و … هستند.

حتی جالب است بدانید برخی قطعات معمولی و ساده نیز در این ماشین توسط قطعه‌سازان کوچک تامین می شود. مثل جک صندوق بار جلو که کار شرکت استابیلوس آلمان بوده که در دنیا در این زمینه جزو پیشروها و بزرگان است.

در نهایت اینکه تمام این قطعات، با برند لامبورگینی روی این ماشین سوار می شوند و باید در پاسخ به این سوال که چرا خود خودروسازان در پروسه تولید قطعه گام نمی‌گذارند، به جواب ساده‌ای رسید که اگر قرار بود یک ساختمان ساز گام به وادی کاملاً تخصصی تولید انواع مصالح و شیرالات و سرامیک و بتون و … بگذارند، دیگر نمی شد خیلی به آن ساخت و ساز اعتماد کرد.

در نگاهی فنی تر، به دلیل پیچیدگی و کاملاً علمی و مهندسی بودن پروسه طراحی، تولید و تست یک قطعه عموما به صورت کاملاً مجزا به متخصصین واگذار می شود. البته قطعات، پیش از رسیدن به خط تولید توسط کارشناسان خودروسازی تست شده و مجدداً خودرویی که از خط تولید خارج می شود، در آزمون های کوتاه مدت جاده در پیست اختصاصی شرکت مورد بررسی قرار می گیرد تا بهترین ماشین به دست مصرف کننده برسد.

درخور نگرش است که این پروژه در شرکت های تولید کننده خودروهای لوکس، سوپرلوکس و سوپراسپرت با دقت و نظارت به شدت بیشتری صورت می پذیرد.

 

بازگشت

Scroll Up