صندلی های جدید در خودروها

در عصر کنونی به راحتی سرنشین توجه زیادی شده است. جلوگیری از خستگی در سفر برای سرنشینان خودرو نیازمند قرار دادن امکانات رفاهی فراوان در اتاق خودرو است. از مهم‌ترین لوازم رفاهی صندلی خودرو و محل نشستن سرنشینان می باشد. در این مقاله به آپشن های اضافه شده در این بخش مهم خودرو می‌پردازیم. این مساله آن چنان اهمیت دارد که کارشناسان کاردانا در سرویس خرید خودرو دست دوم نیز آن را دقیق ارزیابی می کنند.

صندلی خودرو (عملگر ها)

ابتدا صندلی خودرو باید دارای آرگونومی خاصی نسبت به بدن انسان بوده تا نشستن ساعت ها بر روی آن به بدن آسیب وارد نکند. جهت به دست آوردن بهترین حالت به صندلی خودرو بخش‌های اضافه گردیده تا سرنشین بتواند نسبت به بدن خود زوایا و ارتفاع را تغییر دهد. تمامی آپشن ها در هر خودرویی ابتدا بر روی صندلی راننده نصب می گردید و پس از آن به دیگر صندلی‌ها تعمیم داده می‌شد.

قابلیت جابجایی پشتی صندلی، تنظیم ارتفاع نشیمنگاه، جلو و عقب بردن صندلی، تنظیم قوس کمر و … از آن قبیل بودند. تمامی آپشن ها در ابتدای امر به صورت تنظیم دستی بوده و راننده و سرنشین در صورت تعویض باید آنها را مجددا نسبت به بدن خود تنظیم می نمودند.

صندلی خودرو (عملگر ها)

در دهه اخیر تمامی این جابجایی ها در صندلی خودرو توسط الکتروموتور های کوچکی که در داخل صندلی قرار گرفته صورت می گیرند. راننده یا سرنشینان با زدن دکمه های مربوطه موتور را فعال و حالت های مختلف متناسب با بدن خود را تنظیم می کنند. هم اکنون با استفاده از بردهای الکترونیکی حالات قرار گیری صندلی دقیقا قابل اندازه گیری و نقطه یابی است. صندلی های راننده در اکثر خودروهای جدید دارای حافظه بوده و به صندلی حافظه دار شناخته می شوند. وضعیت این سیستم در یک خانواده چند نفره بیشتر مشخص می شود که از یک خودرو استفاده می کنند. در هر مرتبه که راننده خودرو تعویض میگردد دیگر نیاز نیست صندلی، آیینه ها و حتی زاویه و ارتفاع فرمان را تنظیم کنند. به صورت معمول برای صندلی های حافظه دار حداقل دو حالت در نظر گرفته می شود. بدین صورت دو راننده با شرایط مختلف می‌توانند صندلی، فرمان و آیینه های طرفین را نسبت به خود تنظیم کرده و در حافظه صندلی قرار دهند. زمان سوار شدن به خودرو کافیست شاستی مربوط به خود را فشرده تا صندلی به حالت از پیش تنظیم شده قرار گیرد.

در خودروهای جدید حالت خروج آسان برای صندلی راننده در نظر گرفته شده و در صورت فعال بودن زمانی که شما تصمیم به خروج یا ورود به خودرو را دارید صندلی تا آخرین نقطه قابل حرکت به عقب رفته و فضای بیشتری را برای سوار یا پیاده شدن راننده ایجاد می کنند. البته در خودروهای که حرکت و تنظیم فرمان نیز به صورت الکترونیکی می باشد، این سیستم آن را نیز کنترل کرده و فضای بیشتری بدین صورت ایجاد می گردد.

صندلی خودرو (عملگر ها)

یکی از بخشهای صندلی مرتبط با ایمنی سرنشین، پشت سری می باشد که باید متناسب با محل قرار گیری سر و گردن سرنشین تنظیم گردد. در تعدادی از خودروها آپشن تنظیم الکتریکی نیز به این قسمت اضافه شده و در تعدادی نیز این نقش به گروه تجهیزات ایمنی فعال اضافه گردیده است، به صورتی که در زمان رخداد حادثه و با توجه به نوع آن پشت سری صندلی جهت حفظ و نگهداری سر و گردن سرنشین حرکت خواهد نمود و سبب رسیدن کمترین آسیب به آن خواهدشد.

صندلی خودرو (عملگر ها)

از دیگر آپشن هایی که در خودروهای لوکس بر روی صندلی های خودرو طراحی و نصب گردیده می توان به سیستم سرمایش و گرمایش صندلی اشاره کرد. این آپشن ها یا در مناطق بسیار سرد سیر و یا گرمسیر کاربرد بیشتری خواهند داشت. راننده یا سرنشینان می توانند با شاسی های تنظیم درجه که معمولاً دارای سه درجه قوی، متوسط و ضعیف هستند سیستم را فعال کنند. به گونه ای که در محیطهای سردسیر  زمان نشستن بر روی صندلی می توان سیستمی گرماییش را روشن و به‌سرعت گرمای تولید شده در صندلی را درک کرد یا پس از نشستن زیاد بر روی صندلی خودرو یا در شرایط محیطی گرمسیری با فعال کردن سرد کن صندلی این حس راحتی و آسایش را بر روی صندلی درک کرد.

 

صندلی های جدید در  خودروها

 

بازگشت

Scroll Up