سیستم پیشگیری از تصادف (pcs)

در عصر جدید رانندگان و مالکان خودرو توجه زیادی به امنیت و سیستم های ایمنی آن می کنند. بدین جهت خودروسازها نیز به طراحی و ساخت سیستم های ایمنی متنوع و پیشرفته توجه بیشتری دارند. یکی از سیستم های جدید و پیچیده در خودروهای جدید سیستم پیشگیری از تصادف (PCS) است.

پیشگیری از تصادف به دلیل حواس پرتی

سیستم پیشگیری از تصادف جز سیستم های ایمنی فعال خودرو بوده و در لحظه المان های زیادی از قبیل حالت راننده و رانندگی او، وجود اجسام در مسیر حرکت و علایم محیطی را بررسی و پردازش می‌کند. وجود تعداد زیاد متغیر جهت پیشگیری از تصادف و نیز حالت های مختلف و دلایل بسیار زیاد به وجود آمدن یک برخورد، طراحی و برنامه ریزی PCS را بسیار مشکل می کنند. همچنین وجود این حالات و متغیرها مشکلات تست سیستم پیشگیری از تصادف را چند برابر افزایش می دهد.

نمایی از سیستم پیشگیری از تصادف

هر شرکت خودروسازی پس از معرفی و طراحی سیستم جدید امنیتی ملزم به طراحی المان ها و حالات تست آن سیستم می باشد که این حالت برای سیستم PCS بسیار مشکل می باشد.این شرایط و دلایل سبب بر گران‌قیمت بودن سیستم نام برده می‌شود.

PCS (پیشگیری از تصادف) در شرکت‌ها و تولیدکنندگان مختلف به صورت ها و با امکانات متفاوتی ارائه و بر روی خودروهای آن ها نصب گردیده است. اولین نمونه این سیستم توسط مرسدس در سال ۲۰۰۳ و روی سری S این خودرو ساز معرفی گردید. این سیستم به عنوان نمونه اولیه با استفاده از حسگرهای مختلف زاویه فرمان و شتاب حرکت، خودرو را پالایش می کرده ولی توان بررسی شرایط محیطی را نداشته است.

پیشگیری از تصادف در برخورد از عقب

این سیستم پیش از برخورد کمربندها را سفت، سانروف را بسته و صندلی های خوابیده را به حالت اولیه باز می گرداند. کمپانی تویوتا نیز در سال ۲۰۰۳ نمونه اولیه سیستم PCS خود را بر روی خودرو پریوس نصب نمود.

عملکرد سیستم پیشگیری از تصادف بر پایه اطلاعات مختلف دریافتی از سنسورها و رادارهای نصب شده در خودرو است. در سیستم های جدید استفاده شده در خودروها، اجسام و خودروها و اشخاص موجود در مسیر توسط رادار بررسی می گردند. این رادارها به وسیله ارسال امواج رادیویی که سرعت بیشتری نسبت به امواج صوتی دارند، استفاده می کنند. این رادارها امواج رادیویی را به جلوی خود ارسال و با بررسی امواج (سرعت و چگونگی بازگشت آنها) اجسام، محل و سرعت حرکت آنها را در مقابل خود مشخص می کنند. از طرف دیگر توسط بررسی، وزن خودرو، بار، سرنشینان آن مشخص می گردند. همچنین با کمک از اطلاعات دریافتی از سنسور فرمان و زاویه پدال گاز و …وضعیت راننده نیز سنجیده می شود. در تمامی لحظات حرکت سیستم در حال پایش المان ها و بسیاری دیگر می باشد.

پیشگیری از تصادف

برای عملکرد PCS چندین مرحله تعریف می شود. سیستم پیشگیری از تصادف در زمان پیش بینی حادثه جهت جلوگیری از آن ابتدا هشدار برخورد را به راننده توسط آلارم، لرزش فرمان و … می‌دهد. در مرحله دوم با فعال کردن ترمز کمکی سرعت خودرو را کاهش داده و به این صورت به راننده نیز اطلاع رسانی می کند. در مرحله نهایی و در صورت دیده نشدن هیچ عکس العملی از راننده، سیستم خود ترمزهای خودرورا فعال کرده، از  برخورد پیشگیری می‌کند. در زمان ترمز گیری سیستم جهت کمک به راننده کنترل فرمان را نیز در دست می گیرد.

در زمان کولاک و برف شدید به دلیل پوشیده شدن روی سنسور ها و رادارها سیستم پیشگیری از تصادف غیر فعال شده و با هشدار و پیغام (سیستم در دسترس نیست) این مشکل را اعلام می کند.

بازگشت