سیستم پارک اتومات

از کسانی که دارای گواهینامه رانندگی هستند بپرسید سخت ترین و مشکل ترین بخش آزمون دریافت گواهینامه چه بوده، اکثرا از پارک دوبل یا پارک به صورت موازی با جدول خیابان و در راستای خودروهای دیگر را نام می‌برند. البته این نوع پارک حتی پس از دریافت گواهینامه برای دارندگان آن مشکل‌ساز و سخت خواهد بود. مشکلات پارک دوبل در شهرهای شلوغ و پرترافیک امروزی به ویژه در خیابان یا کوچه های باریک بیشتر به چشم می‌آید، تا حدی که بیشتر رانندگان از آن فراری و هراسان هستند. جهت رهایی از این مشکلات با سامانه پارک خودکار آشنا شوید.

سیستم پارک اتومات

با توجه به کاربرد تکنولوژی در عصر حاضر، محققان و سازندگان خودرو سعی در حل مشکل رانندگان و کاربران خودروهای خود در پارک دوبل نموده اند. به طور خلاصه در سیستم پارک خودکار ابتدا خودرو محل پارک را یافته و سپس با کنترل فرمان عمل پارک را انجام می دهد.

این سیستم از همکاری اجزا زیادی در خودرو استفاده می نماید. فرض کنید که در خودروی با آپشن پارک خودکار راننده هستید و می خواهید از این سیستم بهره ببرید. ابتدا باید با زدن دکمه پارک خودکار، آن را فعال نمایید. در این زمان لازم است شما برای خودرو و کامپیوتر آن تعیین کنید چه نوع پارکی را می‌خواهید انجام دهید (پارک دوبل خودکار یا پارک عمودی خودکار)، و اینکه این حالت در کدام سمت خیابان می خواهد صورت پذیرد (سمت چپ یا راست خیابان). پس از انتخاب نوع و جهت پارک، کامپیوتر خودرو شروع به جستجوی محل پارک مناسب می نماید. در این زمان شما باید خودرو را به جلو و در سمت مناسب هدایت نمایید. سرعت حرکت به جلو و فاصله مناسب از خودروهای کنار بستگی به برند خودرو متفاوت است. استاندارد سرعت و فاصله در خودروهای مرسدس و بی ام و حداکثر ۵۵ کیلومتر حرکت به جلو و حفظ فاصله ۷۰ تا یک متر از خودروی جانبی است. کامپیوتر خودرو (ECU) با پردازش اطلاعات دریافتی از سنسور های رادیویی نصب شده در سمت جانبی سپرهای جلو و عقب و مقایسه امواج ارسالی و امواج دریافتی اشیایی کنار خیابان را بررسی کرده و فاصله ها را پایش می کند. در نهایت به محض یافتن محل پارکی مناسب خود به شما پیغام داده و زمان و مکان توقف خودرو را در کنار خودروی بعدی به شما اعلام می کند.

در این زمان سیستم پارک خودکار از شما اجازه یا تایید آغاز پارک را دریافت می کند. پس از تایید شما، خودرو از شما می خواهد تا دنده را در حالت عقب (R) قرار داده و فرمان و پدال ها را رها نمایید. خودرو خود کنترل فرمان و زاویه چرخش را در اختیار گرفته و به سمت داخل پارک حرکت می‌کند. در زمان ورود به پارک و نزدیک شدن به خودروی عقب، آلارم ترمز و تعویض دنده از حالت عقب به جلو بر روی مانیتور خودرو نمایان می گردد. با جابجایی دنده توسط شما، خودرو فرمان را در جهت داخل پارک برگردانده و عمل پارک را به پایان می رساند.

پارک خودکار

این سیستم اولین مرتبه در سال ۱۹۹۲ توسط کمپانی ولکس واگن آلمان به صورت مفهومی و نمونه اولیه که کاملاً نیز هوشمند بود معرفی گردید. در سیستم پارک خودکار طراحی شده توسط این شرکت شما می توانستید از خودرو پیاده شده و عملیات پارک را کاملاً برعهده خودرو قرار دهید. این سیستم کاملاً هوشمند و موفق به علت هزینه تولید بسیار بالا در آن زمان به دست فراموشی سپرده شد. اولین سیستم پارک خودکار با تولید انبوه توسط شرکت ژاپنی تویوتا در سال ۲۰۰۳ وارد بازار گردید. این سیستم که بر روی خودروهای پریوس نصب شده بود تنها کنترل فرمان را بر عهده داشته و زمان ترمز و تعویض حالت دنده را به راننده اعلام می‌کرد. در حال حاضر نیز کامل‌ترین سیستم پارک خودکار تولید انبوه بر روی خودرو بی ام و سری ۷ سال ۲۰۱۷ ارائه گردیده که مانند نمونه اولیه آن می باشد. در این سیستم پس از یافتن محل پارک راننده خودرو می تواند خودرو را ترک نموده و کلیه عملیات پارک و توقف خودرو را بر عهده کامپیوتر خودرو قرار ‌دهد. این سیستم هر روز در حال گسترش و پیشرفت بوده به صورتی که از سیستم پارک هوشمندی رونمایی گردیده، که شما از خودرو در مکان خاص پیاده می شوید، عملیات یافتن مکان پارک و خود پارک را به خودرو می‌سپارید. خودرو پس از پارک موقعیت جدید خود را به تلفن هوشمند شما ارسال می نماید.در زمان برگشت می‌توانید از روی موقعیت ارسال شده خودروی خود را یافته و یا با کمک از تلفن هوشمند خود از خودرو بخواهید به مکانی که از آن پیاده شده اید باز گردد. پس از طی زمانی مناسب خودرو خود را در مکان اولیه رهاسازی، خواهید دید.

پارک خودکار در شرایط مختلف

 

بازگشت

Scroll Up