سیستم های انتقال قدرت به چرخ

توزیع قدرت در چرخ ها و حرکت در هر خودرویی با توجه به کارایی و عملکرد و اندازه خودرو می‌تواند متفاوت باشد. همانگونه که می‌دانیم موتور خودرو تولید کننده حرکت و توان آن است. پس از آن گیربکس واقع شده است که ضریب های مختلف قدرتی را با تنوع چرخدنده ای که در آن است ایجاد می کند. حال نیاز از خود و حرکت خروجی از گیربکس خودرو به چرخ ها منتقل شود و خودرو را به حرکت درآورد.

توزیع قدرت در چرخ های عقب

سوال مهم همین جا پیش می آید  که می شود گیربکس را مستقیم به چرخ ها ارتباط داد یا خیر؟ و چگونه این عمل انجام باید پذیرد؟ گیربکس خودرو یک خروجی دارد که باید به کدام چرخ یا چرخ ها متصل شود؟

مسلما توزیع قدرت خروجی در یک چرخ  امری غیر معقول و اشتباه بوده و بزرگترین ایراد آن ناتوانی در کنترل یک خودرو چهار چرخ خواهد بود. بدین ترتیب توان خروجی حداقل بین دو چرخ تقسیم می گردد.

انواع سیستم های انتقال قدرت  به سه دسته اصلی تقسیم می گردند:

  • توزیع قدرت در چرخ های جلو (FWD یا Front Wheel Drive)توزیع قدرت در چرخ های جلو
  • توزیع قدرت در چرخ های عقب (RWD یا Real Wheel Drive)توزیع قدرت در چرخ های عقب
  • توزیع قدرت در چهار چرخ (4WD یا Four Wheel Drive)توزیع قدرت در چهار چرخ

جهت انتقال قدرت از گیربکس به چرخ ها به سیستمی نیاز است که بتواند توان را به دو خروجی تبدیل و به حداقل دو چرخ انتقال دهد. به این سیستم دیفرانسیل اطلاق می گردد.

شرکت های سازنده خودرو با توجه به نوع خودروی تولیدی، کاربردهای آن و نیز هزینه های تمام شده از سیستم های مختلف توزیع قدرت استفاده می کنند. از نظر هزینه، پرهزینه ترین و گران ترین قیمت سیستم انتقال قدرت به چهار چرخ می باشد. به طور معمول در خودروهای کوچک به علت کنترل قیمت و فضای کم آن از سیستم  FWD دفرانسیل جلو استفاده می شود. در خودرو های اسپرت و خودروهایی که نیاز به هندلینگ بالاتری دارند از سیستم RWD استفاده می‌شود که به جز تقسیم وزن خودرو با درصدی برابرتر با انتقال نیرو به چرخهای عقب، کنترل راحت تری را برای راننده ایجاد می کند. البته با پیشرفت علم الکترونیک و مکانیک در خودرو های اسپرت جدید انتقال نیرو به هر چهار چرخ متناسب با نیاز خودرو صورت می پذیرد.

در نهایت خودروهایی هستند که برای استفاده در خارج جاده ها مانند بیابان، کوهستان، جنگل طراحی و ساخته شده اند. این خودروها جهت حرکت و گذر از مناطق سخت و دشوار نیاز به سیستم توزیع قدرت 4WD یا چهار چرخ دارند. البته این سیستم  ها باعث افزایش وزن خودرو نیز قیمت آن می گردند و همچنین بهترین راه حل برای عبور دادن خودرو از مناطق سخت و غیرقابل گذر می باشند.

بازگشت

Scroll Up