روغن مناسب برای خودرو

این سوالی است که برای تمامی دارندگان خودرو مطرح است. چه برند روغنی مناسب است؟ چه مشخصاتی باید داشته باشد؟ تعویض روغن در چه زمانی باید انجام شود؟

روغن مناسب برای خودرو

قلب تپنده و محرک اصلی خودرو موتور آن است. رعایت اصول مراقبتی من جمله تعویض روغن از آن نشانه هوشمندی مالک خودرو خواهد بود. در هر وسیله ای پیشگیری و رسیدگی هزینه به مراتب پایین تری از تعمیرات پس از خرابی خواهد داشت. در این بین زمان کمتر نیز به طور مجموع از دست می رود. موتور خودرو از اتصال قطعات فلزی و مکانیکی گسترده ای تشکیل گردیده که به صورت دائم در کنار هم و بر روی یکدیگر در حال حرکت و لغزش هستند. در حرکت دوجسم برروی یکدیگر حتما نیروی اصطکاک موجود بوده که یکی از عوامل تولید حرارت و سایش بین قطعات است.

به این علت سازندگان خودرو بر آن شدند تا با استفاده از ماده ای متفاوت این نقص کار قطعات مکانیکی را اصلاح نمایند. بهترین پیشنهاد روغن هایی بر پایه نفتی بود که باعث کاهش نیروی اصطکاک بین قطعات، افزایش لغزش راحت تر و در نتیجه کاهش سایش  و فرسودگی می گردید. گروه کاردانا با ارایه خدمت تعویض روغن در محل، مناسب ترین روغن را برای شما بر می گزیند.

نکته قابل توجه این است که این روغن باید بتوانند در شرایط مختلف کاری موتور از مجاری مختلف بزرگ و کوچک موتور عبور و خاصیت روانکاری خود را از دست ندهد.

در حال حاضر تغییرات عمده ای در ساخت روغن موتورها با توجه به انتظار بالایی از وظایف آن در موتور خودرو صورت گرفته است. از وظایف مورد انتظار روغن در موتور های کنونی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش اصطکاک بین قطعات در حال حرکت
  • کاهش فرسایش قطعات
  • کنترل دمای بین قطعات در حال حرکت
  • ایجاد لایه آب بند بین رینگ و پیستون
  • شستشوی قطعات متحرک
  • محافظت از قطعات در مقابل اکسید شدن و زنگ زدگی

با توجه به وظایف جدید تعریف شده برای این ماده حیات بخش موتور دیگر اولین نمونه روغن در نظر گرفته شده که روغنی تنها بر پایه مواد نفتی بود جوابگو نبوده و روغن ها جهت تولید به سمت آزمایشگاه ها رفتند تا با افزوده شدن مواد افزودنی خواص آن را جهت رفع نیاز موتورها تقویت نمایند.

مواد افزودنی به روغن پایه نقش های مهمی را برعهده دارند که از آن نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزودن کنترل گرانروی و سیالیت روغن در دماهای مختلف
  • افزودنی ضد اکسیداسیون جهت جلوگیری از اکسید شدن روغن و ایجاد لجن روغن
  • مواد صابونی جهت جمع‌آوری آلودگی ها و جرم های داخل موتور
  • مواد ضد خوردگی
  • مواد ضد زنگ
  • مواد کم کننده اصطحکاک
  • مواد جلوگیری از کف کردن روغن

مالکان خودرو این افزودنی ها را به هنگام تعویض روغن نمیتوانند از روی رنگ، بو و یا غلظت تشخیص دهند. برای تشخیص راحت خواص روغن تولیدی باید با استانداردهای تعریف شده آشنا بود.این استانداردها سطح افزودنی ها  و گرانروی روغن را مشخص می‌کنند. اصلی‌ترین آنها دو دسته هستند

API, American Petroleum institute  که نشان دهنده میزان افزودنی های درون روغن است.

SAE, society of automotive engineers  که نشانه گرانروی و غلظت روغن تولید شده است.

در استاندارد API مشخصات روغن با دو حرف انگلیسی تعریف می شوند. حرف اول نشانه نوع سوخت موتور است که S برای موتورهای بنزینی و C جهت موتورهای گازوئیلی استفاده می شود و حرف دوم که از A شروع می‌شود و در نهایت به N  یا J ختم می گردد. در این بخش هرچه از حرف A دور شده و  N در موتورهای بنزینی و J در موتورهای دیزلی نزدیک شویم، کیفیت و میزان افزودنی های روغن افزایش می یابد.

در استاندارد SAE میزان گرانروی یا سیالیت روغن هدف بوده، با عددهای مربوط به آن مشخص می گردد. ابتدا سیالیت روغن را با مثال قابل درک تشریح می کنیم. بهترین نمونه برای این مبحث آب به عنوان سیالی با پایین ترین سطح سیالیت و و عسل دارای سیالیت با درجه بالا اشاره نمود. در صورتی که در روی سطح شیبدار صیقلی آب و عسل بریزیم، آب با سرعت زیاد به سمت پایین حرکت کرده و سیار سریع جاری می گردد ولی عسل سرعت پایین داشته و جریان آن مستلزم زمان زیادی می شود. در نتیجه اگر این مبحث را بر روی روغن موتور در نظر بگیریم اعداد گرانروی در بازه 0 تا  60 بوده که هرچه به سمت 0 حرکت کنیم مایع رقیق تر و سریعتر جریان می یابد و با حرکت به سمت 60 غلظت روغن بالا رفته و جریان کندتری خواهیم داشت. با توجه به عدد سیالیت روغن، روغن موتور خودروها به دو دسته تقسیم میگردند:

1-  روغن های منو گرید

2- روغن های مالتی گریداین استاندارد ها و افزودنی ها در طی چند سال اخیر و نسبت به رشد صنعت خودرو تغییر کرده است که متداول ترین آنها در موتورهای بنزینی SN , SM می باشد.

روغنهای منو گرید با توجه به ساختار خود توانایی تغییر میزان سیالیت خود را نداشته و بیشتر جهت دمایی خاص یا فصلی خاص از سال در نظر گرفته می شده است. به طور معمول روغنهایی با SAE، ۰ تا ۳۰ برای فصول سرد سال و ۳۰ تا ۶۰ است جهت فصول گرم استفاده می گردید. البته در حال حاضر استفاده از این نوع روغن بسیار کم شده و آن هم به این علت است که در صورت رعایت اصول محافظتی از خودرو شما باید بعد از اتمام فصل سرد یا گرم روغن موتور را تعویض کرده و روغن مربوط به فصل جدید را در خودروی خود بریزید.

تعویض روعن (سرسیلندر)

روغن های مالتی گرید به کمک افزودنی‌های خاص به این خاصیت رسیده اند. در استاندارد این نوع روغن از حرف w نیز استفاده می شود.(10W-40) حرف w از روی کلمه winter به معنای زمستان گرفته شده است. در این روغن با کمک از افزودنی مربوط به سیالیت روغن در دماهای مختلف توانایی تغییر سیالیت خود را خواهد داشت که به اصطلاح به روغن های چهارفصل شناخته می شوند. به عنوان مثال درSAE,5w-30 عدد اول که در کنار آن حرف w آمده نشانه سیالیت در دمای پایین است و عدد 30 سیالیت در دمای بالا را نمایش خواهد داد. افزودنی مربوطه حالت سیالیت را معکوس کرده، به این صورت که مایعی که دمای آن پایین می آیند به صورت معمول باید غلظتش بالا رفته و سیالیتش کم شود ولی با این افزودنی عکس شده و در دمای پایین رقیق تر می گردد. این حالت برای دمای بالا نیز قابل بحث است. بدین ترتیب در زمستان که هوا سرد است و موتور خودرو تازه استارت میخورد و نیاز به رقیق بودن روغن دارد سیالیت روغن روی عدد ۵ خواهد بود و در تابستان و بعد از مدت ها حرکت و داغ شدن موتور جهت بهبود روان کاری و جلوگیری از، از هم پاشیدگی روغن سیالیت آن روی عدد 30 قرار می گیرد.

تعویض روغن (نشان گر روغن)

 

بازگشت

Scroll Up