راه حل پایین آمدن از سراشیبی های تند و لغزنده(DAC)

راه حل پایین آمدن از سراشیبی های تند و لغزنده(DAC)

 

یکی از مشکلاتی که اکثر رانندگان آن را حس کرده اند یا از آن تجربه تلخی دارند، پایین آمدن از شیب های تند یا شیب های لغزنده در زمستان است. در این شرایط کنترل خودرو بدون سیستم Downhill-Assist Control یا DAC بسیار مشکل بوده و نیاز به تجربه بالای راننده دارد.

عملکرد سیستم DAC

پایین آمدن از شیب های لغزنده یا تند به صورت صحیح، مستلزم رعایت نکات و حرکات فراوانی، آن هم به صورت همزمان است؛ مانند: کنترل سرعت با دنده، کلاچ و ترمز، کنترل فشار وارده به ترمز جهت جلوگیری از لغزش، کنترل میزان چرخش فرمان متناسب با حالات گاز و کلاچ و… .

مسلما رعایت این اصول به صورت صحیح نیازمند راننده ای توانمند بوده، جدا از اینکه نگه داشتن ترمز به صورت مداوم باعث داغ شدن زیاد و کم شدن کارایی و افزایش استهلاک می شود. همچنین نگه داشتن کلاچ جهت کنترل سرعت، استهلاک بالایی نیز برای این قطعه ایجاد میکند.

سخت ترین و مشکل ترین مرحله استفاده از ترمز بدون قفل شدن چرخ ها است که می تواند سبب انحراف غیر قابل کنترل خودرو شود. در صورتی که ترمز خودرو را نیز رها سازید سرعت به صورت غیر قابل کنترل افزایش می یابد.

سیستم DHC ابتدا بر روی خودروهای آفرود (off road) و SUV نصب گردید و در گذر زمان این سیستم در تعدادی از خودروهای سدان و سواری نیز نصب شد. این سیستم  برنامه ای است که بر روی کامپیوتر خودرو (ECU)  نصب گردیده، که با استفاده از سنسور تشخیص شیب، درصد شیب جاده را محاسبه می کند. پس از آن با کمک از سنسورهای حرکت چرخ و سیستم های EBD & ESP و همچنین نظارت کامل بر گشتاور موتور و دور آن و نیز کنترل گیربکس خودرو شرایط را کاملا در دست گرفته و با سرعتی که از پیش تعیین گردیده خودرو را به جلو می برد. در زمان استفاده از این سیستم دیگر نیاز به استفاده از ترمز نبوده و تنها راننده لازم است فرمان را تکان دهد. البته در سری های جدید این سیستم زاویه فرمان نیز پایش شده و در صورت لزوم آن را تا حدی کنترل می کند.

جهت فعال سازی این سیستم، ابتدا باید سرعت خودرو را تا 25 کیلومتر بر ساعت کاهش داد (حد سرعت تعیین شده جهت فعال کردن سیستم، در خودروهای مختلف متفاوت است). پس از فشردن دکمه DAC پای خود را از روی گاز و ترمز برداشته و از این زمان گیربکس خودرو در حالت دنده سنگین قرار گرفته و سرعت خودرو به صورت خودکار به کمک ترمز کنترل می شود. بعد از پایان شیب با فشار دوباره دکمه DAC این سیستم غیر فعال شده و مجددا خودرو در اختیار شما قرار می گیرد.

عملگر DAC در خودرو

در اکثر خودروها علامت این سیستم خودرویی است که روی یک زاویه قرار دارد که در زمان فعال شدن این علامت به صورت چشمک زدن پشت آمپر فعال می گردد.

تجربه نشان داده که هیچ تکنولوژی بدون نقص نبوده و البته با گذشت زمان بهبود می یابد. سیستم DAC نیز دارای ایراداتی است مانند: زمانی که به صورت طولانی از آن استفاده شود موجب داغ شدن ترمزها شده که در این حالت سیستم مشکل را به راننده اعلام کرده و پس از آن از مدار خارج می گردد.
Scroll Up