دیسک و صفحه خودرو و عملکرد آن

دیسک و صفحه خودرو و عملکرد آن

وجود دیسک و صفحه در خودرو چه الزامی دارد؟

این قطعه از چه بخش هایی تشکیل شده؟

دیسک و صفحه در کدام بخش خودرو واقع گردیده؟

و هزاران سوال دیگر که در این رابطه است.

ما سعی داریم تعدادی از این سوالات را در این بحث مطرح و حل نماییم.

دیسک و صفحه خودرو از دو جزء صفحه و دیسک تشکیل شده.

این دو بخش برروی یکدیگر با ایجاد اصطحکاک ثابت شده یا میلغزند.

صفحه که یک نوع اصطحکاکی است معمولا از مواد مختلف با ظرفیت های اصطحکاکی مختلف ساخته میشوند.

 

دیسک و صفحه خودرو و عملکرد آن

 

از آن قبیل:

کامپوزیت های زمینه فلزی پایه مس و آهن، کامپوزیت های زمینه پلیمری و یا سرامیکی و… میتوان اشاره کرد.

علاوه بر بخش های اصطحکاکی یک مکانیزم فلزی  درون صفحه به کار رفته تا ضربات ناگهانی را جذب کند.

جذب ضربات باعث جلوگیری از شکست و خورد شدن صفحه میگردد.

در مقابل، صفحه دیسک قرار دارد

این قطعه از آلیاژی سخت ساخته شده، فنر های فشاری قوی در پشت دیسک باعث میگردند که دیسک و صفحه بر روی یک دیگر فشرده شده به یکدیگر بچسبند.

وجود این دو قطعه در خودرو بسیار الزامیست.

این قطعه رابط اصلی بین موتور خودرو و گریبکس آن است.

کار اصلی دیسک و صفحه انتقال قدرت و چرخش موتور به گریبکس و دنده ها است که در نهایت باعث حرکت خودرو میگردد.

در هنگام سرویس خودرو، سرویس و نگهداری این قطعه الزامی و قابل توجه است.

چرا اصلا باید دیسک و صفحه وجود داشته باشد؟

باتوجه به قوانین فیزیک هر جسمی که متحرک یا ساکن است در صورتیکه به آنها نیرویی وارد نشود تمایل به ادامه حالت خود دارند.

حال در نظر داشته باشید زمانیکه موتور خودرو در حال ایستاده روشن است با سرعتی ثابت در حال چرش و حرکت است.

در مقابل مجموعه کل خودرو است که جسمی صلب با حالتی ثابت و ساکن است.

اینجا از مثالی قابل درک تر استفاده میکنیم.

مجموعه کل خودرو را به عنوان سنگی بزرگ و سنگین تصور کنید.

در مقابل موتور روشن آنرا به خودرویی کوچک و در حال حرکت به سمت سنگ در نظر بگیرید.

با این فرض که خودرو کوچک میخواهد سنگ بزرگ و سنگین را به حرکت درآورد.

دربرخورد مستقیم خودرو به سنگ در بهترین حالت سنگ مقداری جا به جا شده و خودرو با آسیب شدید متوقف میگردد.

برای به حرکت درآوردن سنگ اگر به عقب خودرو یک جسم کش سان مانند کشی قوی و بزرگ متصل کنیم نیرو را به آرامی به آن وارد میکند.

در این زمان آرام آرام از نیرو و سرعت خودرو کاسته شده و این نیرو با سرعتی کمتر به سنگ منتقل میگردد.

که در نهایت سنگ را به حرکت درآورده و خودرو به مسیر خود ادامه میدهد.

دیسک و صفحه وظیفه آن کش را انجام میدهند.

 

دیسک و صفحه خودرو و عملکرد آن

 

این قطعه که بین موتور در حال حرکت و چرخدنده های گریبکس ثابت واقع شده، سرعت و نیرو را با کنترل انتقال میدهد تا کلیت خودرو شروع به حرکت کنند.

البته باید توجه داشت که تنها در زمان حرکت کاربرد ندارد بلکه در زمان تعویض دنده و یا توقف نیز استفاده میشود.

میتوان به صورت کلی گفت در هر تغییر حالت نیرو  به کمک این قطعه نیاز است.

در خدمات خودرو و یا زمان سرویس دوره ای آن بهتر است دیسک و صفحه چک و بازدید گردد.

 

خدمات خودرویی کاردانا

 

منابع: www.mobiloil.com

www.imarine.ir

Scroll Up