دلایل عملکرد نادرست ترمز خودرو و نیاز به سرویس آن

ترمز خودرو

1- نا مرغوب بودن لنتهای ترمز خودرو

در صورت پایین بودن کیفیت لنتهای ترمز یا عدم تعویض لنت در زمان مناسب، یک یا ترکیبی از موارد زیر اتفاق خواهد افتاد:

– در لحظه ترمز گیری صدای سوت یا خِرخِر از چرخها شنیده خواهد شد.

– قدرت ترمز گیری کمتر از حالت عادی خواهد بود.

2- نا مرغوب بودن روغن ترمز خودرو

نیروی ترمز خودرو از طریق روغن ترمز به لنتها منتقل می شود. روغن ترمز به دو شکل زیر می تواند باعث ضعیف شدن نیروی ترمز گیری شود:

– روغن ترمزی که توسط کارخانه سازنده پیشنهاد شده استفاده نشود (در کلیه خودروها یا روغن ترمز آبی استفاده می شود و یا زرد).

– روغن ترمز در اثر کارکرد زیاد، و خصوصا داغ شدنِ بیش از حد (در اثر ترمز گیری شدید و مداوم در سرازیری ها) رطوبت جذب کرده و دیگر کارایی لازم را ندارد.

کمپانی های خودور سازی تعویض روغن ترمز خودرو را هر 40 هزار کیلومتر یکبار توصیه می کنند.

وقتی لنتهای ترمز و روغن ترمز بیش از حد داغ شوند، کارایی ترمز بمراتب کاهش می یابد. به همین دلیل است که رانندگان با تجربه در سرازیری ها از دنده سنگین استفاده می کنند تا مجبور به استفاده مکرر از ترمز نشوند. به همین منظور، در خودروهای اتوماتیک نیز نرم افزار گیربکس اتوماتیک طوری طراحی شده که وقتی راننده پدال گاز را فشار ندهد، دنده افزایش نمی یابد.

3- خراب شدن بوستر ترمز خودرو

بوستر ترمز خودرو در واقع نوعی نیروی کمکی برای ترمزگیری راننده ایجاد می کند. خرابی آن شامل نشت هوا از طریق شیلنگ خلا یا سوراخ شدن دیافراگم داخلی و یا نشت هوا از پِرس دور بوستر است. در همه این موارد نیروی کمکی برای ترمز گیری کمتر می شود و یا وجود نخواهد داشت. در این حالتها اصطلاحا ترمز چوب می شود. یعنی با وجود روشن بودن موتور خودرو، پدال ترمز زیر پا سفت است و به سختی فشرده می گردد.

روش تست بوستر ترمز خودرو: در حالتی که موتور خودرو خاموش است، پا را روی پدال ترمز فشار می دهیم و بعد استارت می زنیم. در صورتیکه بوستر سالم باشد، باید پدال 2 یا 3 سانتی متر پایین برود.

4- خرابی پمپ ترمز یا هوا گرفتن سیستم ترمز خودرو

اگر قطعات لاستیکیِ داخل پمپ ترمز خراب شوند، در هدایت روغن ترمز اختلال ایجاد می شود و اصطلاحا فشار روغن از کنار قطعات فرار می کند. در این مواقع، هنگام ترمز گیری پدال ترمز پایینتر از حالت عادی می رود و گیرایی ترمز ضعیف است و یا اصلا گیرایی ندارد.

اگر به هر دلیلی سطح روغن ترمز در مخزن آن از مقدار خاصی کمتر شود، بجای روغن ترمز، هوا وارد سیستم ترمز می شود و متعاقبا گیرایی ترمز ضعیف خواهد شد.

5- نشت روغن از سیلندر ترمز خودرو

در صورتیکه روغن ترمز از سیلندرهای ترمز نشت کند، پس از باز کردن چرخها براحتی قابل مشاهده خواهد بود. در صورت ادامه دار بودن نشتی، سطح روغن ترمز در مخزن آن کم می شود و پس از پایین آمدن سطح آن از مقدار خاصی، بجای روغن ترمز، هوا وارد سیستم ترمز می شود و متعاقبا گیرایی ترمز ضعیف خواهد شد.

6- کشیدن فرمان به یک طرف در هنگام ترمز گیری

اگر به هر دلیلی، نیروی ترمز به صورت متعادل (مساوی) به چرخهای چپ و راست در محور جلو یا عقب تقسیم نشود، فرمان به سمتی کشیده می شود که ترمز خودرو در آن طرف قویتر است.

این حالت معمولا به یک یا ترکیبی از علتهای زیر اتفاق می افتد:

– پیستون در سیلندر ترمز در یکی از چرخها گیرپاژ کرده باشد و نیروی ترمز را بدرستی منتقل نمی کند.

– دیسک ترمز در یکی از چرخها چرب شده و اصطکاک خوبی ندارد.

– مسیر انتقال روغن ترمز برای یکی از چرخها کیپ شده است.

7- تنظیم نبودن ریگلاژ ترمز دستی

ریگلاژ ترمز دستی در مقدار پایین رفتن پدال ترمز موثر است و در صورت نادرست بودن آن، پدال ترمز بیش از حد پایین می رود. سیستم ترمز خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هر گونه تعمیر و عیب یابی آن می بایست توسط نیروی متخصص صورت گیرد.