تنظیم موتور و انجام آن در خودرو های جدید

انجام تنظیم موتور در خودرو های جدید

آیا تنظیم موتور در هر سرویس خودرو مورد نیاز است؟

اصولا تنظیم موتور در هنگام سرویس خودرو به چه معنایی است و چگونه انجام میپذیرد؟

 

تنظیم موتور و انجام آن در خودرو های جدید

 

ابتدا باید یک باور اشتباه را اصلاح کرد. در خودرو های قدیم به جای انژکتور سیستم کاربراتور وظیفه سوخت رسانی را برعهده داشت.

در این سیستم باید جهت به سوزی سوخت و کاهش مصرف سوخت کاربراتور خودرو تنظیم میشد. کاربراتور ها دارای پیچ های تنظیمی جهت مجرا های ورودی و خروجی سوخت بودند که با تنظیم آن ها به سوزی خودرو اصلاح میشد.

از زمانی که سیستم کاربراتور از مدار خارج و انژکتور ها فعال شدند میتوان گفت در هنگام سرویس خودرو کلمه تنظیم موتور کاملا اشتباه است.

در خودرو های جدید دیگر هیچگونه پیچی جهت تنظیم سوخت و بهینه سازی آن وجود ندارد.

همچنین با دستگاه دیاگ نیز نمیتوان کار خاصی را صورت داد.

درسیستم انژکتوری این عمل در اصل به صورت دیگری انجام میپذیرد. در این حالت بهتر است از کلمه شست و شوی سیستم احتراقی موتور نام برد.

در خودرو های جدید جهت بهینه سازی سوخت خودرو و مصرف آن باید کار های زیر توسط سرویسکار خودرو صورت پذیرد.

1-ابتدایی ترین کار بررسی شمع ها و جرقه زنی آنها است.

شمع ها باید دو دیگری شوند و یا در صورت فرسودگی تعویض گردند.

تعویض و نظافت شمع باعث ایجاد جرقه ایی سالم و در نهایت احتراقی کامل و بهتر است.

بررسی خود جرقه و کویل نیز از الزامات است که آیا برق ایجاد شده مناسب و سالم است یا خیر؟

پس از بررسی کامل سیستم جرقه زنی خودرو باید به مرحله بعدی رفت.

2-بررسی سیستم سوخت رسانی و نظافت آن

سیستم سوخت رسانی از قسمت های مختلفی ایجاد شده که شامل:

پمپ بنزین-فیلتر بنزین-ریل سوخت-مسیر سوخت رسانی-انژکتور ها میباشد

در به اصطلاح تنظیم موتور باید فشار پمپ بنزین بررسی و از سلامت کامل آن مطمئن گردید.

حتما باید فیلتر بنزین تعویض گردد.

و در آخر شست و شوی انژکتور ها و ریل سوخت های آنها است.

در این مرحله باید سلامت عملکرد انژکتور ها مورد توجه قرار گیرد.

3-بررسی دریچه گاز و منیفولد هوای خودرو

دریچه گاز دروازه ورودی هوای جهت ایجاد احتراق است. در صورت کثیفی آن و سنسور های آن میتواد ورودی هوای ناقصی به موتور داشت.

قابل ذکر است سنسور موقعیت دریچه گاز، سنسور دمای هوای ورودی و سنسور فشار هوای نیز باید در این سرویس شست و شو و نظافت گردند.

البته عملکرد صحیح آن ها نیز از طریق دیاگ قابل بررسی است.

جرم گرفتگی این سنسور ها میتواند اطلاعاتی صحیح به کامپیوتر خودرو ارسال کند. این عمل خود باعث بدسوزی و مشکلات دیگر میشود.

صحت عملکرد سنسور ناک (ضربه) در مصرف سوخت خودرو نقش به سزایی دارد.

همانگونه که در توضیحات بالا مشاهده نمودید در خودرو های جدید در هنگام تنظیم موتور هیچگونه تنظیمی صورت نمیپذیرد.

در این عمل بیشتر شست و شو ودر نهایت تعویض قطعه باعث به سوزی و عملکرد صحیح خودرو خواهد بود.

 

تنظیم موتور و انجام آن در خودرو های جدید

 

منابع: www.tomdwyer.com

www.cars.com

 

Scroll Up