انژکتور سوخت چیست و چگونه کار می کند؟

انژکتور سوخت چیست و چگونه کار می کند؟

انژکتور سوخت یک قطعه از سیستم سوخت است که به صورت اسپری قطرات تفکیک شده سوخت را در یک الگوی خاص به منیفولد هوای ورودی موتور و یا به طور مستقیم به اتاق احتراق وارد میکند.

انژکتور دارای یک solenoid و دریچه است و عملکرد solenoid توسط ماژول کنترل قدرتECU وPCM کنترل می شود.

PCM زمان باز بودن “” solenoid را کنترل می کند تا نسبت هوا و سوخت بهینه سازی شود این حالت کنترلی نسبت به  بار موتور و شرایط کار به طور مداوم تغییر می کنند.

انژکتورهای سوخت معمولا به یک ریل سوخت واقع در بالای موتور متصل می شوند و سوخت داخل ریل با فشار از پمپ سوخت در مخزن سوخت تامین می شود.

چه زمانی باید انژکتور سوخت جایگزین شود:

کم شدن قدرت و توان موتور. عملکرد ضعیف موتور علل زیادی دارد، اما مشکل در سیستم تزریق سوخت، از جمله انژکتورهای سوخت، در این فهرست قرار دارند.

بوی بنزین خام یا نشت قابل مشاهده. اگر متوجه بوی سوخت در اطراف ماشین خود شوید، باید نشتی سوخت از انژکتور را در نظر بگیرید.

نشتی خارجی از این قطعه سوختی نباید وجود داشته باشد.

اگر یک انژکتور مشکوک باشد، ماشین خود را با توجه به خطر آتش سوزی روشن نکنید.

نور موتور را بررسی کنید.

انژکتور سوخت چیست و چگونه کار می کند؟

بعضی از نقص های تزریق سوخت، به عنوان مثال یک solenoid معیوب، ممکن است باعث ایجاد کد خطا در PCM شود و چراغ چک روشن میگردد. پس از خواندن کد خطا ها انژکتور مورد نظر سوخت به صورت مستقیم مورد آزمایش قرار می گیرد.

تعمیرات موتور اصلی، جایگزینی موتور یا ذخیره سازی طولانی.

تمام انژکتورهای سوخت نسبت به مسافت پیموده شده جرم میگیرند. این رسوبات می تواند باعث عدم تعادل در عملکرد انژکتورها از سیلندر به سیلندر شود. همه انژکتورها دارای سبدهای فیلتر کوچک داخلی هستند. سرویس انژکتور حرفه ای هر انژکتور را با آلتراسونیک تمیز می کند و این فیلتر ها را با هزینه های نسبتا کم جایگزین می کند.

چگونه مکانیک انژکتور سوخت جایگزین می کند؟

انژکتور ها می توانند یک بار از ماشین خارج شوند و یا با انژکتور های جدید جایگزین شوند.

اگر با انژکتور ها سرو کار داشته باشید، تجهیزات تمیزکاری و تست تخصصی مورد نیاز است.

انتخاب اینکه تعمیر شود و یا تعویض به انژکتور معیوب و نظر مشتری بستگی دارد.

هر یک از این گزینه های زیر نیاز به تعویض این قطعه را نشان میدهد:

هنگامی که موتور سرد است، فشار در داخل ریل سوخت با خاموش شدن موتور با پمپ سوخت کاهش می یابد.

اجتماع سوخت در ورودی منیفولد

سوخت از این قطعه خارج و یا پاشیده نمی گردد.

اتصالات الکتریکی به هر انژکتور سوخت بررسی و چک می شود.

پس از آن ریل سوخت بیرون می آید.

انژکتور (ها) که نیاز به جابجایی دارد از ریل سوخت جدا شده، مراقب باشید که هیچ جابجایی در محل انژکتور صورت نپذیرد.

O-ring در بالا و پایین این قطعه، آن را بسیار محکم در سوراخ روی موتور ریلی سوخت نگه می دارد.

با استفاده از یک Oring جدید قطعه را در سر جای خود قرار می دهیم

از روغن موتور یا گریس بر روی  Oringاستفاده کنید تا از آسیب رساندن آن جلوگیری شود.

کار oring  در این بخش برای جلوگیری از نشت سوخت است.

ریل سوخت دوباره نصب می شود و شلنگ های سوخت مجددا متصل می شوند.

در نهایت، موتور روشن می شود، یک بررسی دقیق برای نشت انجام دهید، و وسیله نقلیه را در جاده مورد آزمایش قرار دهید.

انژکتور سوخت چیست و چگونه کار می کند؟

آیا رانندگی با مشکل در این قطعه ایمن است؟

بله، تا زمانی که نشت بیرونی سوخت از یک انژکتور خراب وجود نداشته باشد، ماشین ایمن است.

با این حال، اگر این قطعه به علت سوء عملکرد شناخته شده ، می تواند منجر به خطا موتور، انتشار بیش از حد آلایندگی و یا در صورتی که نشت انژکتور شدید باشد، مبدل کاتالیستی را بیش از حد گرم کرده و خراب میکند.

علاوه بر این، اگر تزریق سوخت به درستی کار نکند، بازده سوخت همیشه کاهش خواهد یافت.

پس از تعویض انژکتور بهتر است به موارد زیر دقت کنید:

از بنزین با کیفیت بالا استفاده کنید.

این کار جرم گرفتگی را در انژکتور های سوخت کاهش میدهد و عمر آنها را افزایش.

اگر یک انژکتور معیوب شود یابد که نیاز به تعویض آن باشد،

بهتر است که تمام انژکتورها را در یک زمان تعویض کنیم.

این خدمات ممکن است شامل جایگزینی انژکتور و شستشو و تمیز کردن آنها  باشد.

شستشوی تمام انژکتور ها یک بار تضمین می کند که مجموعه از لحاظ سرعت جریان متعادل است

و به نوبه خود عملکرد روان موتور را افزایش می دهد.

 

منبع: www.yourmechanic.com