سیستم کمکی فرمان و نیاز تعویض روغن هیدرولیک

فرمان وظیفه چرخش خودرو را بر عهده دارد سیستم های فرمان انواع مختلفی داشته که در همه آنها نیاز به تعویض روغن هیدرولیک نمیباشد در ابتدا نگاهی به چرخهای خودرو می اندازیم.

همانگونه که میدانید خودرو ها به وسیله چرخ ها با زمین در ارتباط هستند.

خودرو برای حرکت باید بر اصطحکاک بین چرخ وزمین غلبه کند.

همین اصطحکاک موجود است، که میتواند جهت حرکت خودرو را تعریف کند.

در زمان حرکت به صورت مستقیم، نیروی اصطحکاک چرخ ها را مستقیم نگاه میدارد. در زمان چرخش این نیرو با تغییر زاویه چرخ ها مقابله میکند.چرخش خودرو با تغییر زاویه چرخ های آن امکان پذیر است.این وظیفه بر عهده سیستم فرمان میباشد.

باتوجه به کاربری خودرو، فرمان میتواند چرخ های جلو یا عقب یا هر دو را کنترل نماید.

هنگامیکه راننده با چرخش فرمان زاویه چرخ ها را تغییر میدهد در اصل با نیروی اصطحکاک بین چرخ و زمین باید مقابله کند. غلبه به این نیرو نیاز به توان زیادی دارد.

از ابتدای ساخت خودرو از مکانیزم های مختلفی جهت کمک به راننده استفاده شده است. ابتدایی ترین سیستم کمکی خود جعبه دنده فرمان بوده که وظیفه اولیه آن تبدیل حرکت چرخشی فرمان به حرکت خطی سیبک فرمان است.

سیستم کمکی فرمان و نیاز تعویض روغن هیدرولیک

 

 

باتوجه به نوع دنده میتوان میزان نیروی مورد نیاز به فرمان را تعیین نمود.

نسل جدید خودروها دارای سیستم های کمکی بیشتری برای کاهش فشار چرخش فرمان هستند.

این سیستم ها روز به روز تکامل یافته و به روز گشته اند.

سه نوع پرکاربرد به شرح ذیل است:

1-سیستم هیدرولیکی
2-سیستم الکتروهیدرولیکی فرمان
3- سیستم الکترونیکی

در ادامه شرح مختصری درمورد هر کدام بیان میکنیم.

1-سیستم هیدرولیکی اولین سیستم کمکی فرمان بوده.

این مکانیزم در ابتدا در خودروهای سنگین و باری و… کاربرد داشت اما با گذشت زمان و توان تولید مکانیزم در ابعاد کوچکتر به خودرو های سواری نیز منتقل گردید.

در این سیستم جهت انتقال نیرو از روغن کمک گرفته شده. فشارروغن توسط پمپ هیدرولیک ایجاد می شود. پمپ هیدرولیک نیروی خود را از موتور خودرو تامین میکند. در این میان با چرخش فرمان یک شیر هیدرولیک فعال می گردد. شیر هیدرولیک باتوجه به جهت چرخش فرمان نیروی روغن را به پیستون مربوطه منتقل میکند. جهت عملکرد مفید هر سه سال تعویض روغن هیدرولیک ضروریست.

2-سیستم الکتروهیدرولیک جهت کاهش اتلاف انرژی موتور طراحی گردیده.

این مکانیزم نسبت به سیستم هیدرولیکی مزایای بیشتری دارد.تنها تفاوت آن با مکانیزم کاملا هیدرولیکی در پمپ هیدرولیک آن است .

در این مکانیزم نیروی پمپ هیدرولیک توسط یک موتورالکتریکی تامین می گردد.این باعث کاهش اتلاف انرژی در موتور خودرو می گردد.

3-و در آخر سیستم الکتریکی، در این مکانیزم روغن هیدرولیک کاملا حذف گردیده.

دیگر مدار لوله کشی و سیلندرهای هیدرولیکی وجود ندارند.تمامی نیروی مورد نیاز فرمان توسط یک موتور الکتریکی ایجاد می گردد.

این سیستم نسبت به دو مکانیزم پیشین نیز دارای مزایای بیشتری می باشد.

هر سه مکانیزم بالا در مقالاتی مجزا به صورت مفصل تر بررسی خواهند شد.

قابل ذکر است که در تمامی این سیستم ها ارتباط مکانیکی فرمان با چرخ ها موجود است.

این اتصال جهت امنیت و پشتیبانی در زمان خرابی سیستم کمکی باقی مانده است.

همچنین در دو سیستم کمکی اول که از روغن هیدرولیک استفاده شده لازم است روغن به صورت مرتب چک شود جهت جلوگیری از آسیب به سیستم در زمان مناسب تعویض روغن هیدرولیک ضروری است.

منبع:

auto.howstuffworks.com

 

Scroll Up